Τρίτη, 10 Φεβρουαρίου 2015

Ενδιάμεσος φορέας θα διαχειρίζεται τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια

Ο ενδιάμεσος φορέας θα αγοράζει σταδιακά από τις εμπορικές τράπεζες πακέτα «κόκκινων» δανείων, τόσο στεγαστικά όσο και επιχειρηματικά, ανάλογα με τη χρονική διάρκεια που αυτά είναι «παγωμένα».
Στη δημιουργία ενός ενδιάμεσου δημόσιου φορέα διαχείρισης «κόκκινων» στεγαστικών και επιχειρηματικών δανείων –κατά βάση μικρομεσαίων επιχειρήσεων– ο οποίος θα έχει τα χαρακτηριστικά εν μέρει ενός distress fund, αλλά παράλληλα θα έχει και εποπτικό ρόλο στη ρύθμιση των χρεών από τις τράπεζες, αλλά πιθανότατα και αρμοδιότητα εισπρακτική, προσανατολίζεται η κυβέρνηση. Επί της ουσίας, πρόκειται για ένα συνδυασμό των μοντέλων που έχουν εφαρμοσθεί από το 2009 στην Ιρλανδία για την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους και συγκεκριμένα της National Asset Management Agency που ιδρύθηκε το 2009 και της Insolvency Service of Ireland που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2013.

Μια μικρή αναφορά για τον ενδιάμεσο φορέα έγινε το βράδυ της Κυριακής κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων από τον πρωθυπουργό, ενώ συνολικά τις εξαγγελίες για τη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους αναμένεται να εξειδικεύσει σήμερα κατά την ομιλία του στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.

Τα βασικά χαρακτηριστικά του ενδιάμεσου φορέα θα είναι, σύμφωνα με πληροφορίες, τα ακόλουθα:

• Ο ενδιάμεσος φορέας θα αγοράζει σταδιακά από τις εμπορικές τράπεζες πακέτα «κόκκινων» δανείων, τόσο στεγαστικά όσο και επιχειρηματικά, ανάλογα με τη χρονική διάρκεια που αυτά είναι «παγωμένα». Η χρηματοδότηση του φορέα για την εξαγορά των δανείων μελετάται να γίνει από μέρος των 11 δισ. ευρώ του περίφημου «μαξιλαριού» του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και σε πρώτη φάση εξετάζεται να χρηματοδοτηθεί με 2 δισ. ευρώ, κάτι που άφησαν να εννοηθεί χθες κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών.

– Ο φορέας μπορεί να αγοράζει ακόμη και τμήμα του δανείου και να ακολουθείται η λογική του λεγόμενου balloon payment. Δηλαδή, το δάνειο να χωρίζεται σε δύο μέρη: αυτό που θα αποπληρώνεται θα παραμένει στην εμπορική τράπεζα και το μέρος που «παγώνει» για μια περίοδο 5-10 ετών μεταφέρεται στον ενδιάμεσο φορέα.

– Η έκπτωση με την οποία θα αγοράζει τα ενυπόθηκα δάνεια εξετάζεται να προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ της αρχικής εμπορικής αξίας του προσημειωμένου ακινήτου και της τρέχουσας εμπορικής του αξίας. Ο δανειολήπτης, βεβαίως, θα αποπληρώνει το δάνειο στον φορέα με βάση τη νέα αξία αυτού, αλλά και βάσει εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων.

– Οι οφειλές θα χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με το ύψος τους και το προφίλ των δανειοληπτών. Για παράδειγμα, στην Ιρλανδία υπάρχουν τρεις κατηγορίες: α) Οφειλές μη ενυπόθηκες κάτω από 20.000 ευρώ από δανειολήπτες χωρίς άλλα περιουσιακά στοιχεία, οι οποίες διαγράφονται, β) οφειλές άνω των 20.000 ευρώ οι οποίες επίσης δεν περιλαμβάνουν προσημειώσεις και γ) οφειλές από ενυπόθηκα δάνεια. Στις δύο τελευταίες περιπτώσεις καθορίζονται μηνιαίες δόσεις με βάση τις λεγόμενες εύλογες δαπάνες διαβίωσης, ενώ μπορούν να τίθενται σε εφαρμογή και τα εργαλεία ρύθμισης που προβλέπει ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος.

Σημειώνεται ότι στην Ιρλανδία η αρμόδια υπηρεσία έχει και εισπρακτική αρμοδιότητα και στη συνέχεια αποδίδει τα χρήματα στις τράπεζες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δημιουργία δημόσιου ενδιάμεσου φορέα για τη διαχείριση των «κόκκινων» δανείων είχε τεθεί επί τάπητος και κατά τις συζητήσεις που είχε η απελθούσα κυβέρνηση με την τρόικα. Κατά πληροφορίες, το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) είχε απορρίψει την πρόταση, υποστηρίζοντας ότι ένας τέτοιος φορέας μπορεί να αποτελέσει πηγή διαφθοράς. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές που συμμετείχαν στις διαπραγματεύσεις, η Κομισιόν από την άλλη δεν είχε εναντιωθεί στην πρόταση και μάλιστα υποστήριζε ότι ο φορέας αυτός θα πρέπει να αποκτήσει αρμοδιότητα και για την είσπραξη οφειλών προς Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία.

Τα ερωτήματα, βεβαίως, που προκύπτουν σε ό,τι αφορά την ομολογουμένως καινοτόμο πρόταση είναι αρκετά: πρώτον, πώς και πόσο γρήγορα μπορεί να στελεχωθεί ένας τέτοιος δημόσιος φορέας, δεύτερον, ποια θα είναι τα κριτήρια αγοράς των δανείων από τις τράπεζες και τρίτον, εάν θα διατηρηθούν τα μέτρα προστασίας από τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, ακόμη και υπό προϋποθέσεις, όταν λειτουργήσει το νέο πλαίσιο

πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ /ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου